CT Lėktuvai
Vienviečiai, dviviečiai orlaiviai, kurių bendra pakilimo masė neviršija 472,5kg (įskaitant gelbėjimo sistemą, atšaunamą parašiutą). Ultralengvieji orlaiviai gali būti atviri, uždari, minkštasparniai, kietasparniai, aukštasparniai ar žemasparniai. Tai moto parasparniai, moto skraidyklės, lėktuvai.
Daugeliui išgirdus žodį “ultralengvasis lėktuvas”,galbūt kyla asociacijos iš senų laikų, kažkur matytas, ne didukas savadarbis lėktuvas, apraizgytas įvairiais trosais troseliais, į akis krentančiomis nelygiomis suvirinimo siūlėmis, aprūdijusiomis veržlėmis ir kitais net aviacijos profanui, siaubą keliančiais elementais. Tiems kas nerizikavo, kilti kartu, nereikia galvoti kad jie bailiai. Dauguma pabandžiusiųjų, gavo neigiamą adrenalino dozę ir į mažąją aviaciją galbūt atsigręš kada nors vėliau. Jeigu jau minime savadarbius, tai būtų neteisinga nepaminėti, kad daugelis konstruktorių savo puikiais orlaiviais,jų pagaminimo darbo kultūra, stebino tautiečius ir skiepijo pasitikėjimą aviacijai. Laimingi tie kurie pažino pastaruosius…
Praėjusius dvidešimtį metų, aktyviai gaminant ultralengvuosius, masiniu, pramoniniu būdu visame pasaulyje, pasiekti neįtikėtini rezultatai, tecninių charakteristikų, dizaino ir skrydžių saugos tobulėjimo prasme. Šimtai, o gal tūkstančiai ultralengvųjų gamintojų, konkuruodami, taikydami vis naujesnes technologijas, atveria vis platesnes erdves ir galimybes visuomenei.Didžiulis progresas ivyko galbūt todėl, kad ultralengvųjų gamybos nevaržė įvairūs, brangiai kainuojantys sertifikavimai. Būdami ypatingai ekonomiški, greiti, nuskrendantys vienu užpildymu didelius atstumus, ultralengvieji lėktuvai šiandiena visame pasaulyje yra vis populiaresni ir taikomi, tiek specialiems darbams (nuo vogtų automobilių paieškos,ekologinio moritoringo iki žemės ūkio ar foto darbų ir tt) taip pat puikiai naudojami, kaip susisiekimo transporto priemonė, ar tiesiog aviaturizmui, sportui.
Gamintojus, kurie gamina ultralengvuosius lėktuvus daugiau kaip dešimtį metų ir yra išleidę serijiniu būdu daugiau nei kelis tūkstančius orlaivių, galima vadinti profesionalais, jie seniausiai persirgę visas vaikiškas ligas konstrukcijų atžvilgiu ir nepateiks jums nemalonių staigmenų ir bereikalingo vargo įsigijus orlaivį. Priėjus arčiau prie šiuolaikinio modernaus ultralengvojo lėktuvo būsite maloniai nustebinti. Pirmiausia akį patrauks grakštus lėktuvo dizainas, lyg dviejų durų sportinis automobilis. Įsėdus į CT pasijusite lyg sėdintys “Porsche” ar “Ferraryje”. Apsižvalgote erdvioje moderniausiais prietaisais ekipiruotoje kabinoje, nustebinti esant net “autopilotui”, jau pradedate galvoti apie kilimą.
Natūraliai iškyla saugumo, patikimumo klausimas. Taip, didžiausias baimes, kaip ir visur, gali sukelti būtent nežinomybė, nepasitikėjimas, nesaugumo jausmas. Jeigu po trumpo piloto instruktažo ir paaiškinimo šios baimės dings, reiškia pilotas gerai atliko savo pradinį darbą ir jums beliks mėgautis pažintiniu skrydžiu. Visi ultralengvieji gali sklęsti ir leistis išjungtu varikliu. Dauguma šiuolaikinių orlaivių turi įmontuotą gelbėjimosi sistemą, atšaunamą parašiutą, kuris reikalui esant, saugiai nutupdys visą lėktuvą, kartu su ekipažu. Vienas iš svarbių saugumo momentų, yra nuskridimo nuotolis (apie tai kiti kartais nesusimąsto). Kuo didesnė skrida (vienu užpildymu), tuo užtikrinčiau jausitės pasirinkdami maršrutą ar jeigu tektų grįžti iš jo netūpus, dėl blogų meteo sąlygų, ar kitų priežasčių.
Be abejo vienas iš pagrindinių saugumo rodiklių yra pati lėktuvo konstrukcija ir medžiagos iš kurių jis pagamintas. Vis populiaresnės stiklo ir anglies pluošto, kompozitinės, konstrukcijos įrodo šių medžiagų pranašumus daugeliu atvejų. Tai atsparumas ir elastingumas lūžiams ir smūgiams, ilgaamžiškumas, paprastesnė priežiūra, didesnės galimybės dizaino įvairovei. Renkantis orlaivį ir galvojant apie saugumą, reikia galvoti apie blogiausią, kas galėtų atsitikti, kad galėtumėte to blogiausio išvengti. Nesaugiai gali pasijusti ir dėl to, kad pavyzdžiui tūpdamas žemasparniu lėktuvu į gruntinį nežinomą taką, atsitikus kapotavimuisi (t.y.persivertimui), virš tavo galvos tik stiklinis gaubtas, kuris vargiai ar be apsaugos. Tuo tarpu aukštasparniai, o ypatingai aukštasparniai, bespyriai, kurių jėginė sparnų konstrukcija (lanžeronai) sudaro bendrą jėginę kabinos konstrukciją lyg bagi rėmas virš galvos yra nekartą išgelbėję žmonių gyvybes.
Pasirinkome aukštasparnį (bespyrį) ultralengvąjį lėktuvą CT, dar ir dėl to, kad aukštasparniai,lyginant su žemasparniais, mažiau linkę virsti į suktuką ir lengviau iš jo išeina. Tupdant prie stipraus šoninio vėjo taip pat aukštasparniai daug saugesni. Aukštasparniai – saugesni, komfortabilesni, praktiškesni, geresnė apžvalga žemyn.CT lėktuvų skridimo charakteristikoms prilygstančių ultralengvųjų lėktuvų pasaulyje, nedaugelis. Tokie privalumai kaip trijų ašių trimeris (standartinėje komplektacijoje),sraigto žingsnio keitimas iš kabinos ir dar daugelis įvairių komplektacinių galimybių, prieinami ne kiekvienam ultralengvąjam orlaiviui.
Dėl saugumo kelis pagrindinius momentus paminėjome. Komfortabilesni už kitus todėl, kad turime lengvai reguliuojamą sėdynės padėtį, kabina visais parametrais erdviausia už bet kurį kitą,patogumo privalumus suprastumėte lygindami CT su kitais po ilgiau trukusių skrydžių. Taip pat kabinoje nėra šiltnamio efekto, svilinant saulei pro gaubtą tiesiai į galvą, kaip pvz. žemasparnyje. Praktiškesnis, pirma dėl patogesnio įsėdimo, nereikia per sparną lipti į kabiną kas sukelia ir tam tikrą sparno pažeidimo galimybę. Nereikia lėktuvo visu ratu apeidinėti angare.
Lėktuvo vienas iš pagrindinių privalumų turbūt ir yra tai, kad jis gali jus pakelti, kad galėtumėte grožėtis iš viršaus, juk į viršų jūs galite žiūrėti ir nuo žemės. Todėl apžvalgai (filmavimui,fotografavimui), nerasite geriau nei aukštasparnis. Modernaus, tarsi lašo formos CT dizainas, nesunkiai leis paversti šį orlaivį nuo ryklio iki drakono, nuo žiogo iki zylės ar erelio. Lygios dinamiškos plokštumos leis improvizuoti išrankiausiems dizaineriams, keičiant lėktuvo įvaizdį, pagal šeimininko skonį, jeigu to užsinorėtumėte.
Atlikome tik kelis CT sulyginimus ar privalumų paryškinimus. Norint tuo ir daugiau įsitikinti, galite atlikti pažintinį- demo skrydį, mūsų klube, naujausiuoju CTLS (kol kas vieninteliu Baltijos šalyse).
CT lėktuvų oficialus atstovas Baltijos šalims yra UAB “Nortija” ir Asociacija “Pilotai.lt”.
Po daugelio metų aviacinės patirties, mes išsirinkome būtent šiuos orlaivius ir džiaugiamės nesuklydę. Jais skraidome patys, mokiname kitus, padedame įsigyti, aptarnauti, laikyti bei prižiūrėti. Tampriai bendradarbiaujame tik su šių orlaivių gamintojais “Flightdesign”(vokietija) ir specializuojamės tik CT orlaiviuose, tam, kad pasiektumėme maksimalų pažinimą šių orlaivių ir galėtumėme pateikti maksimaliai gerą servisą, informaciją ir pagalbą savo klientams.Lietuvoje CT lėktuvams techninį aptarnavimą atlieka specialistai, specialiai apmokyti Vokietijoje “flightdesign” kompanijoje ir Austrijos “Rotax” variklių gamyklose.
Turbūt dėl šių visų išvardintų ir neišvardintų ypatumų, CT gamintojai yra vienvaldis lyderis pasaulyje, pagal pardavimus. Jie užima net dvidešimt procentų visos pasaulio rinkos, nežiūrint į sąlyginai aukščiausias kainas.
Daugelį metų“Flight Design”dirba sportinės aviacijos srityje, pradėję dar 1980 metais,kuria ultralengvuosius lėktuvus. Matthias Betsch, “Flight Design” direktorius, sako:
Mes kuriame,gaminame kiekvieną lėktuvą patys ir dar svarbiau, mes skrendame kiekvienu pagamintu lėktuvu patys. Flight Design kuria ir nepertraukiamai tobulina gaminamus lėktuvus bendradarbiaudami su atstovais ir pilotais visame pasaulyje. Šiuo metu “Flight Design” kompanijoje dirba 30 inžinierių,profesionaliai projektuojančių lėktuvus,o visa įmonės komanda daugiau nei 600 darbuotojų, dirbančių Vokietijoje ir Ukrainoje. Flight Design techninės inovacijos ir sistemingas tobulinimas, užtikrino aukštą saugumą ir patikimumą, gaminamiems CT lėktuvams. Iki 2010m jau pagaminta ir pasaulyje paplitę, daugiau nei 2000 kompozitinių, aukščiausios klasės ultralengvųjų CT lėktuvų.
Mes dėkingi “Flightdesign” kompanijai už suteiktą galimybę pristatyti šiuos nuostabius lėktuvus Baltijos šalims ir tuo pačiu džiaugiamės galėdami prisiliesti prie saugesnių skrydžių užtikrinimo ir pažangesnės aviacinės technikos vystymo mūsų šalyje, o būsimus mūsų CT šeimos narius tikimės neapvilti mūsų pagalba ir jų pasirinkimu.